Kunstenaars

Thijs Dylan Kwakernaak

“Beelden maken geeft zin aan mijn leven. Een drang die van binnenuit lijkt voort te komen, als uit mijn genen. Creativiteit die wordt versterkt door het bewerken van het materiaal. Ik voel me erdoor verbonden met de oermens. Technieken zijn mij minder bekend dan mijn interactie met materiaal. Ik ga er in op. Marmer, steen en reliëf dagen mij uit tot een haast dierlijke precisie, maar zijn dan toch in de macht van een mens. Creëren maakt ook openstaan voor andere perspectieven, gedachten en ideeën. Dat brengt me verder.”

Meer informatie op www.thijskwakernaak.nl

 

Sonja Burgerjon

Sonja Burgerjon (Wormerveer 1956) studeerde in 1991 (cum laude) af aan de Kunstacademie Vredeman de Vries, afdeling Monumentale Vormgeving, in Leeuwarden. De kunstenaar maakt zowel vrij werk als werk in opdracht. Het vrije werk was eerder te zien op exposities in onder meer Leeuwarden, Dijken, Bergen (NH) en Apeldoorn en werd geselecteerd voor grote grafiekoverzichten in Frechen (D) en Saint-Maur (F). Opdrachten behelzen schilderijen, installaties in publieke ruimte, illustraties, theaterdecors en gebruiksvoorwerpen. Meer informatie: www.sonja-burgerjon.nl

 

Henk Tichelaar

Henk Tichelaar, geboren in 1954, studeerde aan de Hogeschool voor de kunsten Constantijn Huygens in Kampen, tegenwoordig ARTEZ, met als specialisatie de vrije grafiek. De etsen zijn gemaakt met behulp van elektrische stroom en een electrolyt. Hiermee is het mogelijk zeer fijne lijnen te etsen maar ook elektroplating of galvanoplastiek (waarbij je een vorm op de plaat bouwt). De techniek bestaat al sinds 1850, maar wordt pas sinds 1980 door grafici toegepast onder andere door hun zoektocht naar een milieuvriendelijker manieren van werken.Hij heeft verschillende thema's die steeds terugkomen zoals een interieur, een zingende merel, een schelp, een landschap met olijfbomen, drieteenzandlopers.Henk is een subtiel dichter in lijn en kleur in vorm en lijkt verwant aan P. Klee. Hij voelt zich vooral geïnspireerd door de vroege Corneille en Roger Bissière.

Meer informatie: www.henktichelaar.nl

 

Irma Horstman

Irma Horstman was het al in een vroeg stadium van haar kunstenaarschap duidelijk dat ze beelden wilde maken: dingen in de ruimte. Haar indirecte inspiratiebronnen haalt zij uit ‘primitieve’ en prehistorische kunst uit de cultuur van de Cycladen, Latijns-Amerika en de vroege klassieken. Later kwam hier ook de invloed van beeldhouwers bij als Barbara Hepworth en Ossip Zadkine. De bewondering wordt hierbij niet letterlijk getransponeerd, maar geleidelijk opgenomen in het persoonlijke idioom. Haar abstracte beelden ontstaan intuïtief na een inleidende schetsfase. Op flarden papier tekent ze met verschillende materialen, in kleur en zwart wit, pretentieloze voorstellingen op basis van plezier en nieuwsgierigheid. Vervolgens worden deze geïsoleerd en verder uitgewerkt. Het materiële aspect van het kunstwerk is heel belangrijk. Het moet een duidelijk ‘ding’ zijn, met een verhaal of idee dat in het object besloten zit. Uiteindelijk ontstaat nieuw werk alleen maar door met de materie bezig te zijn, ijzer, was, klei, papier, dingen die je ruikt, voelt, proeft, waar je vieze handen van krijgt, kortom de zintuiglijke werkelijkheid. Naast haar intense en individuele werk is ze bevlogen werkzaam in vele educatieve situaties in, en buiten het onderwijs.

Meer informatie: www.irmahorstman.nl